6 دسامبر 2022- بر اساس یک مطالعه کوچک که در مجله انجمن قلب آمریکا- Hypertension- منتشر شد، نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 که بروموکریپتین مصرف کردند، پس از یک ماه درمان، فشار خون کمتر و سفتی شریان های کمتری در مقایسه با افرادی که این دارو را مصرف نکردند، داشتند. بروموکریپتین، دارویی است که برای درمان بیماری پارکینسون و دیابت نوع 2 استفاده می شود.

فشار خون بالا و سفتی شریان ها در ایجاد بیماری قلبی نقش دارند. افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نسبت به افراد بدون این بیماری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی هستند. افرادی که دیابت نوع 1در دوران کودکی برای آنها تشخیص داده می شود، حتی نسبت به افرادی که در بزرگسالی این بیماری در آنها تشخیص داده شده است، در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بیماریهای قلبی هستند. بنابراین، محققان علاقه مند به یافتن راه هایی برای کاهش سرعت شروع بیماریهای عروقی در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1،هستند.

دکتر میکال شافر، سرپرست تیم تحقیق در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو در آرورا، گفت: ما می دانیم که بروز ناهنجاری ها در رگ های بزرگ اطراف قلب، آئورت و شاخه های اولیه آن، در اوایل کودکی در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 شروع می شود. ما دریافتیم که بروموکریپتین این پتانسیل را دارد که با کاهش توسعه ی این ناهنجاری ها، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در این جمعیت کاهش دهد.

تیم چند رشته ای، این مطالعه را برای بررسی تأثیر بروموکریپتین بر فشار خون و سفتی آئورت در مقایسه با دارونما در نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 انجام داد. بروموکریپتین در دسته ای از داروها به نام آگونیست های گیرنده دوپامین قرار دارد. این دارو سطح دوپامین، یک ماده شیمیایی در مغز را افزایش می دهد که منجر به افزایش پاسخ بدن به انسولین می شود که به آن حساسیت به انسولین می گویند. بروموکریپتین از سال 2009 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا، برای درمان بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 به دلیل تأثیر آن بر حساسیت به انسولین، تأیید شده است.

این مطالعه شامل 34 شرکت کننده (13 مرد، 21 زن) در رده سنی 12 تا 21 سال بود که حداقل یک سال قبل دیابت نوع 1 برای آنها تشخیص داده شده بود وHbA1c (هموگلوبین گلیکوزیله – معیار کنترل دراز مدت قند خون) آنها 12٪ یا کمتر بود. سطحHbA1c ، 6.5 درصد یا بالاتر نشان دهنده دیابت است.

افراد شرکت کننده به طور تصادفی به دو گروه 17 نفری تقسیم شدند که یک گروه یک بار در روز داروی سریع رهش بروموکریپتین و گروه دیگر دارونما را دریافت کردند. مطالعه در دو مرحله انجام شد. شرکت‌کنندگان اولین بار بروموکریپتین یا دارونما را به‌ مدت 4 هفته در مرحله ی اول مصرف کردند، سپس برای یک دوره ی 4 هفته ‌ای هیچ درمانی دریافت نکردند(دوره ی wash-out) و سپس در مرحله ی دوم به مدت 4 هفته در گروه های درمانی مخالف قرر گرفتند. در این طرح "متقاطع"، هر شرکت کننده به عنوان کنترل خود برای مقایسه، در نظر گرفته شد.

فشار خون و سفتی آئورت در شروع مطالعه و در پایان هر مرحله اندازه‌گیری شد. سفتی آئورت با ارزیابی شریان‌های بزرگ با تصویربرداری تشدید مغناطیسی قلبی عروقی (MRI) و اندازه‌گیری سرعت پالس فشار خون به نام سرعت موج نبض تعیین شد.

این مطالعه نشان داد:

·در مقایسه با دارونما، فشار خون با بروموکریپتین به طور قابل توجهی کاهش یافت. به طور متوسط، درمان بروموکریپتین منجر به کاهش فشار خون سیستولیک به میزان 5 میلی متر جیوه و کاهش فشار خون دیاستولیک به میزان 2 میلی متر جیوه در پایان 4 هفته درمان شد.

·سفتی آئورت نیز با درمان بروموکریپتین کاهش یافت. بهبود سفتی آئورت در آئورت صعودی یا ascending aorta با سرعت موج پالس کاهش یافته در حدود 0.4 متر در ثانیه و افزایش انبساط یا کشسانی 8 درصد بارزتر بود. در آئورت توراکو آبدومینال(thoraco-abdominal )، بروموکریپتین با سرعت موج پالس کاهش یافته حدود 0.2 متر بر ثانیه، با افزایش 5 درصدی در انبساط همراه بود.

دکتر Schäfer،گفت: سفتی آئورت، بیمار را مستعد سایر مشکلات سلامتی مانند اختلال عملکرد اندام یا تصلب شرایین و استرس یا فشار بیشتر بر عضله قلب می کند. ما توانستیم آن را یک درجه جلوتر ببریم و با استفاده از معیارهای پیچیده تر نشان دهیم که این شریان های بزرگ مرکزی آسیب دیده اند و ممکن است این اختلالات عروقی در نوجوانان و جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 با این دارو، کاهش یابد.

اندازه کوچک این مطالعه، یک محدودیت است. با این حال، محققان خاطرنشان کردند که تحقیقات بیشتر در مورد تأثیر بروموکریپتین بر سلامت عروق در تعداد بیشتری از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ، ضروری است. آنها در حال برنامه ریزی برای آزمایشات بزرگتر هستند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-12-parkinson-medication-blood-pressure-teens.html